Cykl snu - jak spać efektywniej? - fazy snu

Jak spać efektywniej?


   Najprościej mówiąc. Zaplanuj swój sen jako wielokrotność 90 minut. Jest to naturalny cykl snu. Możesz spać 3h, 4,5h, 6h, 7,5 h i będziesz bardziej wypoczęty niż po przespaniu
5 czy 7 h.

 
   Badania pokazują, że 1,5 godzinne cykle snu mają bardzo duży wpływ na jego jakość. Odpowiadają również za głęboki sen. Jeżeli nagle zadzwoni budzik i przerwiesz taki cykl, to najczęściej jesteś mało wypoczęty i rozdrażniony.

   Mózg wysyła fale o odpowiedniej częstotliwości dla każdej fazy. Dzięki nowoczesnym urządzeniom można odczytać jakie fale emituje mózg badanej osoby. 1 cykl trwa ok. 1,5 h

   Wyobraź sobie że zamykasz oczy i zaczynasz zasypiać. Aktywność mózgu maleje. Fale Beta ( o częstotliwości 12-28 Hz)  emitowane stopniowo ustępują falą Alfa (o częstotliwości 8-13 Hz). Taki etap może trwać od 10-15 min.

   Faza pierwsza - mózg przechodzi z częstotliwości alfa na częstotliwość theta (4-7 Hz).
Nasz umysł zaczyna generować różnego rodzaju dziwne obrazy i dźwięki. Są to hipnagogi. Zaczynamy tracić kontakt z rzeczywistością. Może pojawić się tzw. zryw miokloniczny czyli gwałtowny impuls wysyłany przez mózg np. do naszej kończyny lub całego ciała. Powoduje to gwałtowny "zryw". Prawdopodobnie zdarzyło Ci się to niejednokrotnie podczas zasypiania.


    Faza druga - wyłącza się świadomość.

   Faza trzecia i czwarta - mózg zwalnia częstotliwość fal z theta na fale delta (0.5-3 Hz). Występuje wtedy sen wolnofalowy. Następuje regulacja i uspokojenie oddechu, spada ciśnienie tętnicze, oczy przestają się poruszać, mięśnie stają się rozluźnione i spada temperatura ciała. Organizm zaczyna regeneracje. Obudzenie się w tym momencie powoduje rozkojarzenie. Sen głęboki trwa nawet do godziny, ale im dłużej się śpi to tym krócej trwa. Od momentu zamknięcia oczu fale zaczynają zwalniać. Po 70 minutach cyklu fale zaczynają przyspieszać przechodzą kolejno fazy odwrotnie od 4-1.

   Rozpoczyna się najlepsze, faza REM  [ang. Rapid Eye Movements - szybkie ruchy oczu] trwa ona od 10 min do nawet 50 min. Im więcej cykli tym dłuższa faza REM.  Podczas tej właśnie fazy występują marzenia senne. Najkorzystniejszym momentem do obudzenia się jest właśnie ta faza. Są większe szanse na zapamiętanie snu. Jesteś również bardziej pobudzony.

 

   Co powoduje, że nie odpoczywamy właściwie?

- jakakolwiek trudność w swobodnym poruszaniu się w początkach cyklu snu (A).

- jakikolwiek nacisk zniekształcający naszą pozycję odpoczynku lub zmuszający nas do wykonywania ruchów w miarę rozwoju cyklu.


   Regeneracyjny i efektywny odpoczynek zależy od ilości cyklów przez jakie przejdziemy
w sposób ciągły i bez zakłóceń w
czasie snu.



Zapamiętaj - możliwość swobodnej zmiany pozycji w czasie snu jest jednym z koniecznych warunków do osiągnięcia
snu regenerującego nasz organizm.

 


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel